کارلوس گون که بود؟

کارلوس گون مدیرعامل رنو و نیسان، برای طولانی‌ترین زمان به‌عنوان «قاتل هزینه‌ها»، «آقای تعمیر » و یکی از موفق‌ترین مدیران تجاری در جهان شناخته می‌شد. حالا او فراری است. خبر اتهامات جنایی در کنار سایر اتهامات مالی، جایگزین تیترهای مردی شده است که شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان و رنو فرانسوی را از ورشکستگی نجات داد و متحول کرد.

سوییچ بین فرهنگ ها

Ghosn در 9 مارس 1954 در برزیل به عنوان پسر یک مهاجر لبنانی به دنیا آمد. وقتی شش ساله بود با مادرش به لبنان بازگشت. او در لبنان بزرگ شد و در دهه هفتاد برای تحصیل به فرانسه رفت. وی دارای دو مدرک مهندسی است که یکی از آنها را از دانشگاه معتبر Ecole Polytechnique در سال 1974 اخذ کرده است.

او به چهار زبان عربی، پرتغالی، فرانسوی و انگلیسی صحبت می کند و همچنین در یک مقطع زمانی شروع به یادگیری زبان ژاپنی کرد. گون امروز پدر چهار فرزند ازدواج اولش است. وی در سال 2016 دوباره ازدواج کرد و از آن زمان با همسرش کارول ناهاس بوده است.مردی که به‌عنوان یکی از کارآمدترین مدیران صنعت خودرو شناخته می‌شود، کار خود را به عنوان کارآموز مدیریت در تایرساز فرانسوی میشلن آغاز کرد. او به سرعت درجات بالا را طی کرد و در سن کمی بیش از 30 سال به عنوان مدیر عامل شرکت در برزیل رسید.

در برزیل، او به سرعت موفق شد علیرغم وضعیت مالی شکننده این کشور، عملیات سختگیر میشلن در آمریکای جنوبی را به روی پاهای خود بازگرداند. استراتژی او ایجاد گروه‌های کاری بود که افراد را از بخش‌های مختلف شرکت متحد می‌کرد تا با هم کار کنند، نه در سیلوهای مجزا. دو سال پس از ورود او به آنجا، بخش آمریکای جنوبی میشلن به سود رسید.او موفقیت خود را هنگامی که در سال 1988 مدیر عامل شرکت میشلن در آمریکای شمالی شد، تکرار کرد، که به دنبال آن ارتقاء او به ریاست در سال 1990 انجام شد.از آنجایی که میشلن یک سازمان خانوادگی است، راه او در رتبه های بالاتر به یک سقف رسید. رئیس میشلن در آن زمان قرار بود بازنشسته شود اما قبلاً پسرش را به عنوان جانشین خود تعیین کرده بود.

 

بنابراین، گون به سمت چالش جدیدی رفت: رنو.

در سال 1996، گون در زمان سختی به خودروساز فرانسوی رنو پیوست. شرکت نزدیک به ورشکستگی بود و بنابراین او یک کمپین بزرگ بازسازی را آغاز کرد.در مصاحبه ای با فورچون در سال 2003، گون در مورد فرهنگ شرکت رنو در زمان پیوستنش صحبت کرد و گفت که زمان زیادی برای “بحث درباره همه چیز و هیچ چیز” تلف شده است. او همچنین به اعتقاد خود اشاره کرد که “همیشه نمی توان همزمان بهره وری و روحیه بالایی داشت.”

او یک کارخانه رنو در بلژیک را تعطیل کرد که باعث شد 3000 کارگر بیکار شوند. این زمانی بود که او عنوان خود را به عنوان “قاتل هزینه” به دست آورد.با این حال، رنو شکوفا شد و در نهایت به یکی از پرفروش‌ترین برندها در اروپای غربی تبدیل شد.زمانی که Ghosn به رنو ملحق شد، دولت فرانسه 80 درصد از سهام شرکت را در اختیار داشت که در اواسط دهه 2000 این سهم به 15 درصد کاهش یافت.

1999 آغاز یک ماجراجویی جدید برای Ghosn بود. در آن زمان بود که رنو 36.8 درصد از خودروساز بیمار ژاپنی نیسان را به قیمت حدود 7 میلیارد دلار خرید.در آن زمان، نیسان حدود 36.5 میلیارد دلار بدهی داشت که نتیجه زیان های پنج سال گذشته و فروش ضعیف خودروها و کامیون های نه چندان نوآور بود. این شرکت از نظر فناوری از رقبایی مانند تویوتا و هوندا عقب افتاده بود.

او رنو و نیسان را نجات داد

Ghosn به توکیو فرستاده شد تا مدیر عامل نیسان شود. آقای Fix-it یک طرح بازسازی جاه طلبانه ایجاد کرد که فروش کند را در نظر گرفت. او پنج کارخانه را تعطیل کرد و حدود 21000 شغل را کاهش داد و یک دسته از سهام را فروخت تا بدهی نیسان را کاهش دهد. به منظور برجسته کردن مدل‌های جدید در بازار، Ghosn یک طراح برتر از شرکت رقیب ایسوزو استخدام کرد و پرسنل رنو از فرانسه را به توکیو آورد تا شرکت را به سمت جلو حرکت دهد.

به عنوان اولین فرد غیرژاپنی که نیسان را رهبری کرد، مرحله شروع کمی پر از دست انداز بود. اما زمانی که نیسان را خیلی زودتر از موعد مقرر از ورشکستگی خارج کرد، محبوبیت او به شدت افزایش یافت. به نظر می‌رسید که تمام برنامه‌های نیسان دیگر او نیز به نتیجه رسیده باشند و این شرکت به زودی به یک رهبر بازار تبدیل شد.او آنقدر محبوب شد که حتی او را به ستاره یک سریال کمیک مانگا ژاپنی تشبیه کردند و کشور زادگاهش لبنان حتی در مورد احتمال تبدیل شدن او به نامزدی ریاست جمهوری صحبت کرد.

 

رنو-نیسان تبدیل به اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی می شود

در اصل، برنامه این بود که گون پس از بازنشستگی لوئیس شوایتزر در سال 2005، سمت مدیرعاملی رنو را به دست گیرد. در عوض، او تصمیم گرفت به عنوان رئیس مشترک در نیسان باقی بماند، در حالی که پست های رئیس و مدیرعامل رنو را بر عهده گرفت و برنامه های بزرگی داشت. بعدا، نیسان 34 درصد از سهام میتسوبیشی موتورز را تصاحب کرد که برای نیسان 2.29 میلیارد دلار هزینه داشت، بنابراین، گون علاوه بر سمت‌هایی که در نیسان و رنو داشت، به عنوان رئیس میتسوبیشی برگزیده شد.این سرمایه گذاری باعث شد اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی پس از تویوتا، فولکس واگن و جنرال موتورز، چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان باشد.

دستگیری در توکیو

در 19 نوامبر 2018، گون در جت شخصی خود در توکیو پس از اینکه به تازگی از یک سفر به لبنان آمده بود، دستگیر شد. او به دلیل اتهامات مربوط به حسابداری دروغین برای بازجویی بازداشت شد.اتهاماتی علیه Ghosn به دلیل گزارش نکردن بسته حقوقی آینده خود و نقض اعتماد مطرح شد.

با این حال، گون تا به امروز بی گناهی خود را حفظ کرده است.او 108 روز در بازداشت ماند و در مارس 2019 با قرار وثیقه 9 میلیون دلاری آزاد شد. سپس مجدداً دستگیر و با 4.5 میلیون دلار به شرط حبس خانگی شدید آزاد شد. اوایل سال 2019، همسر گون با شکایت از دیده بان حقوق بشر درخواست کرد تا به سیستم “بی رحمانه و غیرانسانی” ژاپن اعتراض کند. گون در سلولی نگهداری می شد که ارتباط کمی با دنیای خارج داشت، اجازه ملاقات با خانواده اش را نداشت و دسترسی محدودی به وکلایش داشت.

در آوریل 2019، سهامداران نیسان به اخراج گون از هیئت مدیره رای دادند.سایکاوا مدعی شد که گون درآمد خود را کمتر گزارش کرده و از دارایی های شرکت برای استفاده شخصی استفاده کرده است.میتسوبیشی نیز بلافاصله پس از دستگیری گون را از ریاست برکنار کرد. در همین حال، رنو او را در انتظار محاکمه نگه داشته بود. حالا این خودروساز فرانسوی به سمت جایگزینی Ghosn حرکت می کند.

در مصاحبه ای با Nikkei در ژانویه 2019، گون گفت که او “شکی ندارد” که اتهامات علیه او نتیجه “توطئه و خیانت” توسط مدیران نیسان است که با طرح او برای یکپارچگی عمیق تر بین نیسان، رنو و میتسوبیشی مخالفت می کنند.

فرار بزرگ

در 31 دسامبر 2019، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه گون مخفیانه از ژاپن فرار کرده است. جونیچیرو هیروناکا، وکیل اصلی گونمی گوید که وکلا تمام سه پاسپورت گون را داشتند و از اینکه او چگونه می توانست کشور را ترک کند متحیر بود.به گزارش رسانه های لبنانی، گون از ترکیه وارد بیروت شد. ژاپن معاهده استرداد با لبنان ندارد.او اصرار داشت که “از عدالت فرار نکرده است” اما “از بی عدالتی و آزار و اذیت سیاسی فرار کرده است.”

میزان محکومیت در ژاپن بیش از 99 درصد است و برائت از طریق یک فرآیند طولانی تجدیدنظر ممکن است سال ها طول بکشد. فعالان حقوق در ژاپن و خارج از این کشور می گویند که سیستم قضایی این کشور به اندازه کافی بی گناهی را فرض نمی کند و به شدت به بازداشت های طولانی مدت که منجر به اعترافات دروغین می شود، متکی است.
اتهاماتی که گون با آن روبروست حداکثر 15 سال زندان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید