همکاری رنو و ایرباس برای آینده صنعت هوایی

همکاری گروه ایرباس و رنو در زمینه برقی‌سازی نقش مهمی در ایجاد تغییر در چشم‌انداز حمل‌ونقل ایفا می‌کند.

شرکت ایرباس و گروه خودروسازی رنو برای پیشبرد تحقیقات در زمینه برقی سازی ایرباس و گروه رنو که هر دو از رهبران جهانی در صنایع هوافضا و خودرو، قرارداد تحقیق و توسعه امضا کرده اند که هدف آن افزایش عرضی و هم افزایی برای تسریع نقشه راه برق سازی هر دو شرکت و بهبود دامنه محصولات مربوطه است. این همکاری به ایرباس کمک می کند تا فناوری های مربوط به هواپیماهای هیبریدی-برقی آینده را توسعه دهد.

خودروهای برقی از سالیان پیش با شدت پیدا کردن مقررات کاهش ردپای کربن در اروپا و همچنین افزایش قیمت سوخت در سرتاسر دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بنا بر مقررات اتحادیه اروپا قرار است تا سال 2025 بخش عمده ای از خودروهای سرتاسر این قاره به تکنولوژی های کاهش ردپای کربن مجهز شوند.

توسعه خودروهای برقی در کنار رشد فزاینده در صنعت باتری و دیگر صنایع مربوطه جهش زیادی در خودروسازی ایجاد کرده است و امروز اکثر خودروسازان برتر دنیا به دنیال تولید طیف گسترده ای از محصولات برقی هستند.

تیم‌های مهندسی ایرباس و گروه رنو به عنوان بخشی از این همکاری برای توسعه فناوری‌های مربوط به ذخیره‌سازی انرژی که یکی از موانع اصلی توسعه خودروهای برقی دوربرد است، به یکدیگر خواهند پیوست. این توافقنامه همکاری به ویژه بخش های فناوری مربوط به بهینه‌سازی مدیریت انرژی و بهبود وزن باتری را پوشش می‌دهد و به دنبال بهترین مسیرها برای حرکت از شیمی سلولی فعلی (یون لیتیوم پیشرفته) به تمام طرح‌های حالت جامد است که می‌تواند چگالی انرژی باتری ها در بازه زمانی 2030 را دو برابر کند.

این کار مشترک همچنین چرخه عمر کامل باتری‌های آینده، از تولید تا قابلیت بازیافت را مورد مطالعه قرار می‌دهد تا ضمن ارزیابی ردپای کربن آن‌ها در کل چرخه عمر، صنعتی شدن این طرح‌های باتری آینده را آماده کند.

نایب رئیس اجرایی گروه رنو درباره این همکاری می گوید: برای اولین بار، دو رهبر اروپایی از صنایع مختلف، دانش مهندسی را برای شکل دادن به آینده هواپیماهای برقی به اشتراک می گذارند. هوانوردی هم از نظر ایمنی و هم از نظر مصرف انرژی یک زمینه بسیار پرتقاضا است و صنعت خودرو نیز همینطور است. در گروه رنو، تجربه 10 ساله ما در زنجیره ارزش خودروهای الکتریکی قوی ترین بازخوردها و تخصص در عملکرد سیستم های مدیریت باتری را به ما می دهد. ژیل لو بورگن گفت که با همان جاه طلبی برای نوآوری و کاهش ردپای کربن، تیم های مهندسی ما در حال تبادل با تیم های ایرباس برای همگرایی فناوری های عرضی هستند که هم هواپیماهای هیبریدی را قادر می سازد هم به کار گرفته شوند و هم وسایل نقلیه فردا را توسعه دهند.

سابینه کلاکه، مدیر فنی ایرباس نیز در این مورد گفت: «این همکاری بین‌صنعتی با گروه رنو به ما کمک می‌کند تا نسل بعدی باتری‌ها را به عنوان بخشی از نقشه راه برقی‌سازی ایرباس رشد دهیم. دستیابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050 یک چالش منحصر به فرد است که از امروز نیاز به همکاری در بین بخش ها دارد. گردآوری تجربیات گروه رنو در خودروهای الکتریکی با سوابق خودمان در نمایش‌دهنده‌های پرواز برقی به ما امکان می‌دهد توسعه فناوری‌های مخرب مورد نیاز برای معماری هواپیماهای هیبریدی آینده در دهه 2030 و پس از آن را تسریع کنیم. همچنین ظهور استانداردهای فنی و نظارتی مشترک در حمایت از راه‌حل‌های جابه‌جایی پاک مورد نیاز برای دستیابی به اهداف آب و هوایی ما را تقویت می‌کند.»

روندهای فناوری در راستای برقی سازی و کاهش ردپای کربن در سرتاسر دنیا حرکت می کنند. همکاری گروه ایرباس و رنو در زمینه برقی‌سازی نقش مهمی در ایجاد تغییر در چشم‌انداز حمل‌ونقل ایفا می‌کند و با موفقیت به جاه‌طلبی صفر خالص تا سال 2050، هم در بخش خودرو و هم در صنعت هوانوردی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید