ایراد شایع کامپیوتر گیربکس رنو کپچر TCU

 

همانطور که می دانید رنو کپچر دارای گیربکس دو کلاچه از نوع خشک می باشد به این معنی که صفحات کلاچ در داخل گیربکس و روغن قرار ندارند. در این گیربکس یک کلاچ برای دنده های زوج و کلاچ دیگر برای دنده های فرد تعریف شده است و کامپیوتر گیربکس رنو کپچر که موضوع مورد بحث ما می باشد نیز بر روی گیربکس تعبیه شده است، دلیل چنین طراحی را میتوان مزیت های بسیار این طرح در نظر گرفت که شرح آن در این مقاله نمیگنجد.

مشکلی که در این روزهای گرم تابستان گریبانگیر مالکین این خودروی خوش رخ شده است مربوط به کامپیوتر گیربکس رنو کپچر می باشد. قطعه ای  بسیار حساس و گران قیمت به نام یونیت کامپیوتر گیربکس کپچر یا TCU که مخفف transmition control unit می باشد. این قطعه در واقع ترکیبی از 3 قطعه کامپیوتر اصلی و دو موتور عملگر کلاچ ها می باشد. که خرابی هر یک از این سه موجب از کار افتادن خودرو می باشد و دیگر حرکتی نخواهد داشت.

علائم آن شامل:

  1. حرکت نکردن خودرو
  2. گاز هرز خوردن
  3. عدم درگیری یکسری از دنده ها
  4. چشمک زدن چراغ نشانگر موقعیت دنده
  5. روشن شدن آلارم check auto gearbox در صفحه آمپر

 

در این زابطه خطایی که در داخل یونیت گیربکس ثبت می گردد و توسط دستگاه های عیب یاب قابل رویت است به نام:

shift drum 1

یا

shift drum 2

می باشد. گهگاه حتی می توان خطاهایی با نام clutch هم در آن مشاهده کرد که هر یک نیازمند به اجرای پروسه عیب یابی تخصصی رنو می باشد. در ذیل می توانید تصویر این قطعه را به همراه موتورهای عملگر مشاهده کنید.

برای رفع ایراد بوجود امده می بایست قطعه TCU یا همان کامپیوتر گیربکس تعویض گردد و پس از آن بصورت تخصصی برنامه ریزی و پروگرام انجام شود. این کار زمانی نهایی می شود که که VIN خودرو برای قطعه تعریف شود و این قطعه برای همیشه متعلق به شماره شاسی همان خودرو خواهد بود.

 

در صورت مشاهده هر یک از مشکلات فوق می توانید با تماس و یا مراجعه حضوری با مجموعه رنو تکنیک از مشاوره متخصصین بهره مند شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید